O tym, co się dzieje tu i teraz. {„Cudowne tu i teraz” T.T.}

Jakie jest życie współczesnych nastolatków? Imprezy, alkohol, narkotyki, seks -to stanowi definicje wyrażenia dobra zabawa. I ta książka jest o tym jak dobrze się bawi młodzież. Ale to tylko maska pod którą się ukrywa prawdziwa treść tej historii, gdyż to historia o żalu, miłości, braku czułości i bezpieczeństwa. Wszystko to szczelnie okrywają opary alkoholu, jednak niektórym udaje się przebić przez tą barierę.

cudowne-tu-i-teraz-b-iext28383672

Główny bohater, Sutter jest prawdziwą imprezową bestią. A także alkoholową. I w ogóle szaloną. Zna praktycznie wszystkich, ma mnóstwo przyjaciół, w prawdzie jest paru idiotów, co za nim nie przepadają, ale nie można być kochanym przez wszystkich, prawda? Ma dziewczynę o idealnej figurze, z którą można się kochać, bawić się i chlać. Nie zawsze jej słucha i czasami zdarzają się kłótnie, ale tak jest u wszystkich przecież. Wystarczy wszystko obrócić w żart, a po drinku zawsze jest łatwiej. Ocen najlepszych nie ma i z matmą odrobinę kuleje, ale nie każdy się urodził geniuszem, a na studia i tak nie zamierza iść, więc najlepsze oceny nie są mu potrzebne. Pracę ma, gdzie może dyskretnie popijać, by mieć lepszy humor, a w ciągu dnia w sklepie i tak mało się dzieje. Wsiada w samochód z kubeczkiem whisky i 7up’a i można imprezować. Byle mieć dobrą ekipę, a każda okazja jest dobra. I tak się kręci jego życie.

Nie jest jednak tak kolorowo jak się nam wydaje. Problemy rodzinne, coraz częstsze kłótnie w związku, które ostatecznie owocują jego rozpadem. I wraz ze wzrastającą ilością problemów wzrasta ilość pitego alkoholu. Jednak pewnego dnia nasz bohater spotyka Aimee, która się nie tylko różni od jego znajomych, ale w ogóle od wszystkich.

Wszyscy (a przynajmniej ja, gdy czytałam), spodziewają się w tym momencie typowej historii miłosnej. Dodatkowo jeszcze jakaś historia z walką z alkoholizmem, bo nasz bohater alkoholikiem poniekąd jest. Jednak ta historia, mimo, że się wydaje banalna, to banalna nie jest i zdecydowanie banalnie się nie kończy.

Nie wiem dokładnie co napisać, by nie zdradzić za dużo z fabuły, więc napiszę tak: warto przeczytać. Przez pierwszą połowę książki śmiałam się, aż sama się dziwiłam, że tak często. Jechałam akurat pociągiem z chłopakiem i musiałam mu co chwilę tłumaczyć, co jest powodem mojego śmiechu. Co więcej, nie czytałam tej książki -ja ją pochłaniałam. Strony przewracałam w zawrotnym tempie. Ale nie tylko śmiech jest głównym powodem, dlaczego tak gorąco polecam Cudowne tu i teraz, potem książka zmuszała mnie do coraz większych refleksji, a po zakończeniu długo siedziałam wpatrując się w zamkniętą już książkę. Czułam się taka pusta. Koleżanki nazywają takie zjawisko kacem książkowym. To idealnie pasuje do tej powieści -czułam się jak następnego dnia po ostrej imprezie, na której zamieniłam się w imprezową bestię, wódka lała się litrami, bawiliśmy się, tańczyliśmy, mieliśmy głupie pomysły, a potem koło jakiejś 4 rano, gdy już niektórzy poszli spać, zaczęliśmy rozmawiać o słodko-gorzkim życiu. A potem budzę się rano zmęczona, z suchym uczuciem w gardle, nadal słysząc w głowie głośną muzykę, choć nieco przytłumioną. Jestem jedną z tych dziwnych, acz szczęśliwych osób, które nie miewają bólu głowy po imprezie, ale po tej książce czułam ból, taki wewnętrzny. Kac książkowy to nic przyjemnego, ale i tak bym powtórzyła cały ten melanż z panem Timem Tharpem, nawet gdybym wiedziała jak będę się czuła po wszystkim.

Polecam, idealna na lato, choć nie tylko.

Cudowne tu i teraz Tim Tharp
Oryginalny tytuł: The Spectacular Now
Wydawnictwo: Bukowy Las
Rok wydania: 2015
Liczba stron: 366
Okładka: okładka miękka; scena filmowa, przedstawia jedną z moich ulubionych momentów w książce, na pewno patrzę na nią milszym okiem po niż przed lekturą, ale to nie znaczy, że mi się nie podobała przed; określę ją jednym słowem: FAJNA

Małe informacje, ale równie ważne:

Jak ja organizuję melanż to nazywamy go ELANŻ   😀


–  książka 19/52,
–  hasło: została wydana w 2015.

Skomentuj

